Skip to main content
Aktuelt

Trender, utvikling og myter i Sosiale Medier

Trender, utvikling og myter i Sosiale Medier

Vi fikk et godt innblikk i trender, myter og utvikling på sosiale medier på webinaret SoMe-tracker Q4’21 som ble arrangert av Ipsos i samarbeid med Content Marketing Norge og Astrid Valen-Utvik 25. januar i år.

Dette er trendene vi ser i SoMe-tracker Q4’21:
Hele 7 av 10 nordmenn over 18 år bruker minst et sosialt medie daglig. Facebook er fortsatt den kanalen som har flest profiler og flest daglige brukere, etterfulgt av Snapchat og Instagram, deretter kommer YouTube og TikTok.

Daglig bruk går ned på Facebook primært hos unge, mens bruken øker raskt på TikTok. Ipsos opplever en tydelig bevegelse i aldersgruppen 18-29 år, hvor TikTok får en del av det yngre Facebook-publikummet. Videre ser man at omtrent halvparten av Snapchat-brukere øker daglig bruk av TikTok med 26 prosent. Her er det grunn til å undre på om TikTok vil vokse på bekostning av Snapchat i og med at begge kanalene konsumeres i størst grad av et yngre publikum.

Er Facebook døende?
Facebook er fortsatt en klar vinner hvor man treffer alle aldersgrupper og alle kjønn i hele landet på kort tid med høy brukshyppighet, hvor 65 prosent bruker kanalen daglig. Sammenliknet med samme kvartal året før (Q4´20), har daglig bruk av kanalen gått ned signifikant med 3 prosent. Til sammenlikning har daglig bruk av TikTok økt signifikant med det dobbelt, hele 6 prosent. Snevrer vi oss inn og ser på det yngste publikummet i SoMe-trackeren i alderen 18-29 år, er Facebook fortsatt det mest brukte mediet med 52 prosent daglig dekning, mens TikTok har 42 prosent daglig dekning. Så svaret fra Ipsos er “Facebook er ikke død, men det vil være smart å lære seg andre plattformer og bruke dem smart for å tilpasse seg brukervanene til forbrukerne”.

Hvem er Ipsos og hva gjør de?
Ipsos er det tredje største markedsundersøkelsesselskapet i verden. De har siden 2013 kartlagt brukeratferd på sosiale medier og digitale plattformer. Undersøkelsen er landsrepresentativ for befolkningen 18 år+ og baserer seg på hva folk sier de gjør. I kvartalsrapporten publiseres utviklingen på nordmenns bruk av bl.a. Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, Twitter, Pinterest, Linkedin og YouTube, samt musikk- og TV-streaming. I tillegg omfatter rapporten podkaster, influencere samt brukssituasjoner med flere demografiske variabler.

vY 2022 - hei@vycom.no