Aktuelt

Hvordan står det egentlig til i markedet for nye boliger?

By 10. juni 2020 juni 16th, 2020 No Comments

Hvordan står det egentlig til i markedet for nye boliger?

I vY bistår vi nye boligprosjekter med kommunikasjon og innholdsproduksjon for mest mulig effektiv markedsføring. I løpet av et år er vi involvert i et betydelig antall prosjekter og har således en god følelse på pulsen i markedet.

Post 12. mars var markedet preget av mye usikkerhet – både for oss, kundene våre og ikke minst boligkjøperne. Interessen blant kjøperne var dalende, salgs-pilene pekte nedover, investeringsviljen var mindre og prosjekter ble satt på vent.

Mens Norges arbeidsstokk besteg historiens bratteste digitale læringskurve jobbet vi tett med markedet for å finne nye løsninger som ivaretok smittevernsregler, trygge visninger og forutsigbare salgsprosesser.

I slutten av mars begynte vi imidlertid å se tegn på at trenden var i ferd med å snu. Flere digitale visningsløsninger var kommet på plass. Bruk av film økte markant og viste prosjekter, leiligheter, materialer og tilvalg på nye måter. I samme takt økte også antall nye interessenter på så og si alle prosjekter. Dette bidro til tryggere rammer for videre satsning hos mange av eiendsomsutviklerne og siden den gang har trendkurven fortsatt å peke oppover.

I dag viser kalenderen 9. juni og markedet for nye boligprosjekter har nådd tilbake til samme nivå som før Norge stengte ned samfunnet 12. mars. De prosjektene som våget å satse når andre satte på bremsen har lykkes og vi har opplevd flere prosjekter som har solgt opp 60% av boligene før salgsstart – over hele landet.