Er Facebook fortsatt en aktuell annonsekanal?
Opplever du at antallet mennesker som bruker Facebook har blitt vesentlig redusert sammenlignet med tidligere? Og at kanalen derfor er mindre aktuell å bruke til annonsering? Hvis dette er deg, kan det lønne seg å ofre 90 sekunder av tiden din på denne artikkelen.
Facebook treffer fremdeles.
Ifølge den siste brukertallmålingen fra Ipsos (Et selskap som bl.a. måler bruken av sosiale medier i Norge) har hele 3.5 millioner nordmenn over 18 år en Facebook-profil. Det tilsvarer 82% av befolkningen. Sammenlignet med 2018, 2019 og 2020 er dette en reduksjon på 1% – en nedgang av svært liten betydning, i hvert fall hvis du ønsker å henvende deg til den voksne befolkningen. Facebook er fortsatt det største sosiale mediet i Norge med god margin, og 69% av brukerne er innom hver dag. (Ipsos SoMe-tracker Q2´21). Dette betyr at kanalen gir oss mulighet til å nå bredt i løpet av noen få dager. En nærmere titt på tallene fra Ipsos, viser at den største brukergruppen til Facebook er personer i alderen 40-59. Som betyr at vi treffer midt i den definerte kjernemålgruppen vår når vi annonserer nye boliger.
Facebook er mer en Facebook.
Både Instagram og Messenger regnes som en del av Facebook-universet. Når vi drifter annonser i Facebook Business Manager, inkluderer vi samtidig annonsevisninger i Messenger og Instagram. Hele 48 % av de over 18 år bruker Messenger daglig, mens 39 % bruker Instagram daglig. Dette gjør at vi kan nå ut til flere mulige interessenter – spesielt blant kvinner i alderen 18-39 år – da dette segmentet er hyppigst brukere av Instagram.
Vi anser fremdeles Facebook som en av de viktigste kanalene for å nå ut til målgruppene våre. Samtidig jobber vi aktivt med å tolke resultatene vi får, og gjør kontinuerlige vurderinger. Både om hvilke kanaler vi mener gir de beste resultatene i forhold til kostnader, og som også skaper flest kvalifiserte interessenter for partnere i eiendomsindustrien.