Skip to main content
AktueltFag

Er Facebook fortsatt en aktuell annonsekanal?

By 13. september 2021september 14th, 2021No Comments

Er Facebook fortsatt en aktuell annonsekanal?

Opplever du at antallet mennesker som bruker Facebook har blitt vesentlig redusert sammenlignet med tidligere? Og at kanalen derfor er mindre aktuell å bruke til annonsering? Hvis dette er deg, kan det lønne seg å ofre 90 sekunder av tiden din på denne artikkelen.

Facebook treffer fremdeles.
Ifølge den siste brukertallmålingen fra Ipsos (Et selskap som bl.a. måler bruken av sosiale medier i Norge) har hele 3.5 millioner nordmenn over 18 år en Facebook-profil. Det tilsvarer 82% av befolkningen. Sammenlignet med 2018, 2019 og 2020 er dette en reduksjon på 1% – en nedgang av svært liten betydning, i hvert fall hvis du ønsker å henvende deg til den voksne befolkningen. Facebook er fortsatt det største sosiale mediet i Norge med god margin, og 69% av brukerne er innom hver dag. (Ipsos SoMe-tracker Q2´21). Dette betyr at kanalen gir oss mulighet til å nå bredt i løpet av noen få dager. En nærmere titt på tallene fra Ipsos, viser at den største brukergruppen til Facebook er personer i alderen 40-59. Som betyr at vi treffer midt i den definerte kjernemålgruppen vår når vi annonserer nye boliger.

Facebook er mer en Facebook.
Både Instagram og Messenger regnes som en del av Facebook-universet. Når vi drifter annonser i Facebook Business Manager, inkluderer vi samtidig annonsevisninger i Messenger og Instagram. Hele 48 % av de over 18 år bruker Messenger daglig, mens 39 % bruker Instagram daglig. Dette gjør at vi kan nå ut til flere mulige interessenter – spesielt blant kvinner i alderen 18-39 år – da dette segmentet er hyppigst brukere av Instagram.

Vi anser fremdeles Facebook som en av de viktigste kanalene for å nå ut til målgruppene våre. Samtidig jobber vi aktivt med å tolke resultatene vi får, og gjør kontinuerlige vurderinger. Både om hvilke kanaler vi mener gir de beste resultatene i forhold til kostnader, og som også skaper flest kvalifiserte interessenter for partnere i eiendomsindustrien.