En guide gjennom buzzord-jungelen
Hender det at du ikke henger helt med på hva kollegaene eller samarbeidspartnerne dine snakker om når det gjelder markedsføring? “CTR, lookalikes, algoritmer og big data” er eksempler på såkalte “buzzord” som brukes i tide og utide, men hva pokker er det egentlig betyr? I flere år har tech- og markedsindustrien – bevisst eller ubevisst – mystifisert faguttrykk bak engelske ord, til tross for at vi har gode norske uttrykk som er langt mer selvforklarende.
Vi i vY har full forståelse hvis du ikke alltid henger helt med i dialogen. Heng med videre og føl deg bedre rustet til fremtidige samtaler om dette.
ANFO (Den Norske Annonsørforening) har for andre året på rad kåret de mest irriterende og viktigste buzzordene. I rapporten fremkommer det at de viktigste ordene for 2021 er brukeropplevelse, bærekraft og kundereise, mens de mest irriterende ordene er blant annet digital transformasjon, big data, agil og influencermarkedsføring. Som ANFO så fint skriver:
“Buzzord kan brukes til så mangt. Noen bruker vi med hermetegn i luften, noen for å imponere og noen rett og slett for å skjule kunnskapsløshet”.
Vel, vi velger å droppe hele greia. Det er vår jobb å oversette disse abstrakte ordene til forståelige begrep, slik at du slipper å google deg gjennom enhver rapport. Til gjengjeld er det din jobb å spørre.
Så neste gang du sitter i et innsalgsmøte og er blitt proppet full av “AI-drevet målretting”, “fantastisk CTR” og “smarte algoritmer”, så spør. Ikke nødvendigvis om hva ordet betyr, men spør om hva disse fancy ordene har å si for resultatene dine; hvorfor er det unikt; og hvorfor du skal bruke markedsbudsjettet ditt på disse fenomenene?
Send oss gjerne de buzzordene du oftest møter på, så tar vi en gjennomgang av det sammen. Du treffer oss på digital@vycom.no.