Aktuelt

Den som våger, vinner.

Den som våger, vinner.

Å kjøpe en bolig er et av de største og viktigste valgene mennesker tar, og de gjøre det bare noen få ganger i løpet av livet. Ofte er dette en lang prosess preget av like store mengder fornuft som følelser, hvor hver side med informasjon blir grundig absorbert. Derfor må vi ikke bare finne ut hvem vi skal snakke med, vi må også bestemme oss for hvordan vi snakker til dem. Hva de liker, hva de søker og drømmer om, hvilke bilder og design som treffer og hvilke som havner over mål eller under radaren. Og jo spissere vi evner – og tør – å være, jo sterkere blir budskapet. Samtidig kan dette være et tveegget sverd, bommer vi på hovedmålgruppen, risikerer vi at vi ikke treffer noen.

I prosjektet «Borgen på Løren» traff vi på det meste – og alt startet med en smart og modig kunde.
«Vi valgte ikke retningen for prosjektet utelukkende basert på guts,» sier Markedsdirektør i Skanska Eiendomsutvikling Daniel Bjørn. «Vi gjorde en grundig markedsundersøkelse, og denne faktabaserte tilnærmingen ble brukt til utviklingen av alle deler av prosjektet. Med en hovedmålgruppe som ville bestå av barnefamilier mellom 30-45 år var det naturlig å tilpasse produktet vårt deretter, både når det gjald utformingen av leilighetene og de ekstra tilbudene. Stort felles lekerom, attraktive uteområder, pickup-point for dagligvarer, innendørs sykkel- og barnevognparkering, eget skap ved inngangsdøren – vi la til en rekke tjenester vi visste målgruppen fant attraktive. Dette ble også gjenspeilet i prisen, vi klarte å hente ut vesentlig høyere snittpris enn naboprosjektene.»

Det var den faktabaserte tilnærmingen som gjorde at vi turte å dra det så langt.

Daniel BjørnMarkedsdirektør, Skanska Eiendomsutvikling

Et prosjekt som er så spisset mot barnefamilier, gav oss en gyllen anledning til å lage en like spiss markedsføring. Navnet skulle ikke vise til et forsvarsverk, men et sosialt, trygt og godt samlingspunkt for en rekke ulike mennesker. Slik middelalderborger også fungerte. Vi var opptatt av å formidle at dette stedet vil bli et suverent sted å vokse opp, og lot dette gjenspeile både språket, bildene og den grafiske formen. Lekent, uhøytidelig, inspirerende, sosialt, gøyalt og morsomt – markedsføringen skulle bli like spennende som prosjektet med morsom typografi, morsomme bilder, leken tekst og spreke farger. Alt skulle ose vitalitet. En morsom detalj er at vi faktisk ikke mistet andre målgrupper på grunn av valgene vi tok – de dyreste penthousene har blitt solgt til godt voksne mennesker som likte energien i prosjektet. Det lønner seg å stå ut. Eiendomsmeglerne fra Røisland var med på notene, det er ikke ofte du ser et forretningsportrett med bart og briller tegnet på med tusj.

En viktig forlengelse av markedsføringen av boliger er visningssenteret. Det bør reflektere kvalitetene, verdiene og designet i konseptet, en fysisk forsterkning av det boligkjøperen allerede har lest og sett på bilder. Dette gir et verdifullt og betryggende helhetsinntrykk, de skjønner at dette er hel ved. Vi formet visningssenteret som en lekeborg med store bokstaver og lys, et sted barn umiddelbart ville trekkes mot. Hvis verden hadde vært normal, skulle stedet ha kokt av liv. Nå har vi kjørt 1:1 avtaler, men appellen senteret har er svært god både på voksne og barn. Visningssenteret funker fint som humørspreder i nabolaget også, folk trekker på smilebåndet når de går forbi.

Så langt er 154 leiligheter lagt ut for salg og 118 (76,5%) av disse er solgt – mer enn nok til å kalle prosjektet for en suksess. Dette er en ære vi deler med mange. Et samarbeid preget av åpenhet, raushet, samarbeidsvilje og klare roller er nødvendig for å få til noe. I tillegg, selvsagt, til flott beliggenhet og arkitektur som virkelig treffer. Her var alt på plass.

SE ARBEIDER FRA PROSJEKTETSE ARBEIDER FRA PROSJEKTETSE NETTSIDENSE NETTSIDEN